Koronavírus je súčasťou našich životov už viac ako rok a ovplyvnil celosvetové fungovanie takmer vo všetkých oblastiach. Výnimkou nie je ani obchod, podnikanie a s tým spojený aj online marketing. Pozrime sa spolu na to, akú cestu prešiel social media marketing počas krízy a akým smerom sa bude uberať po nej.
Obrovský boom a zároveň stopka pre marketing
Sociálne siete zaznamenali v roku 2020 nevídaný nárast. Poďakovať za to môžeme hlavne tete pandémii, ktorá nás všetkých na istý čas uzemnila a obmedzila úplný kontakt práve na online svet. Takmer pre všetky podniky či značky sa stali sociálne siete jediným miestom, na ktorom mohli komunikovať so svojimi zákazníkmi. Tie šťastnejšie mali komunikáciu v online už rozbehnutú, tie šikovnejšie rýchlo pochopili a adaptovali sa na meniace sa podmienky. Ostatné už pravdepodobne nie sú na trhu.
Aj keď je koronakríza mierne odlišná od tých finančných, ktorými sme prešli minulé desaťročia, jej negatívny dopad na ekonomiku nemožno uprieť. Podniky robili čo mohli, aby znížili svoje náklady na nutné minimum a v nejednej firme sa so šetrením začínalo práve v marketingu. To, že je to pochopiteľný krok je jedna vec, ale to, či bol tento krok šťastný, je vec druhá.
Zaujímavý prieskum o COVID-19 a jeho vplyve na marketing nájdete aj na portáli Influencer Marketing Hub. Ďalší prieskum tvrdí, že napriek pozastavenému financovaniu marketingu u mnohých firiem napriek tomu narástol rozpočet vkladaný do sociálnych sietí. Kým v roku 2019 to bolo 10 – 12% celkového rozpočtu, v roku 2020 čísla vyskočili až na 20%.
Sociálne siete a.k.a záchranné koleso
Komunikácia na sociálnych sieťach sa v priebehu jedného roka stala nevyhnutnosťou. Spolu s nárastom ich popularity tak vznikol obrovský priestor plný potencionálnych zákazníkov. Silu sociálnych sietí si s príchodom pandémie začali uvedomovať aj tí, ktorí dovtedy Facebook považovali len za priestor, na ktorom zdieľali momenty s priateľmi. A zrazu sa stal Facebook miestom, ktoré zachraňuje biznisy…
Na druhej strane sa pochopiteľne zvýšila aj aktivita firiem, podnikov a značiek na sociálnych sieťach, spolu s čím vznikla aj potreba komunikovať inak. Viac. Zaujímavejšie. Lepšie. Atraktívnejšie. Jednoducho tak, aby ste sa od svojej konkurencie odlíšili a dokázali zaujať fanúšika/zákazníka. K sociálnych sieťam je tak potrebné pristupovať o niečo profesionálnejšie aj u malých značiek.
S nárastom používateľov na sociálnych sieťach sa spolu s príchodom pandémie zmenilo aj užívateľské správanie. Na tieto zmeny, samozrejme, reaguje aj Facebook či iné „socky“, ktoré okrem pravidelných zmien algoritmov menia aj ostatné „pravidlá hry“. Pribúdajú mnohé novinky a užívateľské možnosti. Zmeny v sociálnych sieťach sú turbulentné a ich znalosť a pochopenie je nevyhnutné k úspechu v prostredí sociálnych sietí. Medzi takéto zmeny patrí napríklad spopularizovanie live videí či Instagram reels.
S príchodom COVID-19 sa sociálne siete stali ešte dôležitejším pilierom marketingu ako tomu bolo doteraz. Nemožno s presnosťou predpovedať, akým smerom sa vyvinú po skončení krízy, no pevne verím, že žiadna značka sa dobrovoľne nevzdá získavaniu zákazníkov cez sociálne siete. Tiež verím, že s príchodom ďalšej pandémie by už boli podniky lepšie pripravené.
0 Comments