prečo-byť-na-sociálnych-sieťach

8 dôvodov, prečo byť na sociálnych sieťach

Kategórie: Články

Sociálne siete už dávno nie sú iba o Facebooku a počte likeov na profilovej fotke. Na trhu sa v uplynulých rokoch objavili ďalšie platformy fungujúce na mierne odlišných, no predsa rovnakých princípoch – prilákať čo najviac ľudí a ukradnúť si trochu z ich času. Popularita sociálnych sietí stúpla raketovou rýchlosťou a je takmer isté, že stúpať bude aj naďalej. Je teda otázka „Prečo byť na sociálnych sieťach“ stále relevantná?

Nemali by sme sa radšej opýtať „Ako byť na sociálnych sieťach?“

Keďže sme si na otázku z nadpisu odpovedali hneď v prvom odseku, poďme sa spoločne pozrieť na to, čo nám sociálne siete môžu priniesť, ak do nich vložíme trochu času, úsilia a kreativity. Vaša konkurencia to už pravdepodobne robí.

1. VAŠI ZÁKAZNÍCI VÁS ĽAHŠIE NÁJDU

Vedeli ste, že facebookový účet má dnes na Slovensku takmer 3 a pol milióna obyvateľov? Ak si to premeníme na percentá, tak je to približne 60% celého národa, a to skutočne nie je zanedbateľné číslo. Teraz si predstavte skutočnosť, že obrovské množstvo týchto používateľov si produkt či službu, o ktorú má záujem, vyhľadá prostredníctvom Facebooku. Ste pripravený na to, aby vás našli? Ak áno, ste pripravený na to, aby našli, čo potrebujú?

Podľa nedávno zverejnených prieskumov spoločnosti Salesforce, necelých 90% zákazníkov vyhľadá produkt online pred tým, než ho kúpi. Preto je vysoko pravdepodobné, že na svoj prieskum využijú aj Facebook. Sociálne siete a ich vplyv na predaj je vyšší ako by ste si mysleli.

Samozrejme, nezanedbateľné číslo používateľov majú aj ďalšie sociálne siete. U nás je to práve Instagram, ktorému visí na krku pomyselná strieborná medaila. Na druhý najvyšší stupeň víťazov sa postavil vďaka takmer 1 a pol milióna užívateľom. Gratulujeme!

Z vyššie uvedených grafov môžeme vyčítať mnoho údajov. Zaujímavý údaj, na ktorý by sme mohli poukázať v rámci rozhodovania sa o využití sociálnych sietí je ten, že priemerná veková kategória je 18 – 44 rokov, čo je vo všeobecnosti najviac kúpyschopná kategória na trhu. Preto opakujeme svoju otázku – Ste pripravený na to, aby vás našli?

2. PODPORA ATRIBÚTOV ZNAČKY

Povedzme, že vás vaši zákazníci už našli. Čo teraz? Položte si tieto otázky:

  • Čo chcete, aby tam vaši zákazníci našli?
  • Čo im chcete povedať?
  • Čím sa chcete pochváliť?
  • Čím vynikáte?

Toto všetko môžete povedať obsahom na sociálnych sieťach. Komunikujte prostredníctvom nich svoje prednosti, kvalitu, výhody pridanú hodnotu, dostupnosť a mnoho iných vlastností typických práve pre vaše podnikanie. Webová stránka o zákazníkoch poskytne len stručné a nevyhnutné informácie, no sociálne siete ukážu, kto skutočne ste. Vytvárate pomocou nich celkový obraz o tom, čo robíte. Vnímajte sociálne siete ako výkladnú skriňu, cez ktorú sa dívate do svojho obchodu.

3. OBCHODNÉ PRÍLEŽITOSTI

Akonáhle sa používateľ preklikne na vašu facebookovú stránku či instagramový profil, vzniká príležitosť predať. Potenciálny zákazník si prezerá vaše produkty či služby. Skúma, čo ponúkate, čo robíte, ako to robíte a či máte niečo, čo by mu mohlo zlepšiť život. Alebo aspoň deň. Ideálny scenár by bol, keby ste ho kvalitným obsahom presvedčili ku kúpe. Nestalo sa? Nevadí. Ak sa mu vaša stránka či profil páčili, určite vám dá svoj like alebo follow. Je len na vás, aby ste si fanúšika udržali, a preto s ním musíte neustále interagovať. Ak bude mať v budúcnosti o vaše služby záujem, bude vedieť, kde vás nájde.

Čím viac ľudí o vás vie, tým väčšia šanca je, že u vás niekto nakúpi. Príťažlivým obsahom bude vaša fanúšikovská základňa narastať a tým, samozrejme, aj šanca predaja. Dosiahnete to však len aktívnou komunikáciou, nie sporadickým publikovaním príspevkov bez dlhodobej stratégie.

4. POVEDOMIE O ZNAČKE

Ak si teda nejakého fanúšika svojím obsahom získate, je pravdepodobné, že sa v prípade potreby ku vám vráti, možno vás niekomu odporučí a pod. Pomocou sociálnych sietí tak môžete osloviť pomerne široké spektrum užívateľov, aj takých, ktorí o vás nikdy nepočuli. No sociálne siete majú moc zmeniť to. Môžete pomocou nich expandovať prakticky kamkoľvek, online svet nemá v tomto smere obmedzenia. Čím viac fanúšikov bude o vás vedieť, tým väčšia pravdepodobnosť, že u vás niekto nakúpi.

Predstavte si, že vlastníte malú pekáreň v neveľkej obci na Orave. Ste to práve vy, na koho sa človek obráti, keď si ide v nedeľu ráno kúpiť čerstvý chlieb? Vedia vôbec o vás obyvatelia dediny? Ste prvý, kto im napadne v súvislosti s kvalitným pečivom? Pomocou stabilnej komunikácie na sociálnych sieťach môže byť práve váš chlieb na nedeľnom stole. Každú nedeľu.

5. BUDOVANIE VZŤAHU S FANÚŠIKMI

Váš biznis, nech už robíte čokoľvek, skrýva omnoho viac ako len konečný produkt. Skrýva v sebe vašu vášeň, odhodlanie, šikovnosť, nadšenie, úsilie, lásku k tomu, čo robíte. Častokrát v sebe skrýva tím šikovných ľudí, ktorí nie sú len kolegovia, ale aj priatelia. Priatelia, ktorí spolu brainstormujú, ale aj obedujú či chodia na pivo. Priatelia, ktorí v kancelárii dokážu vytvoriť priateľskú atmosféru, ktorá už neodmysliteľne patrí k ich práci. Ukážte tento aspekt svojim zákazníkom. Získajte si ich tým nehmotným, čo do podnikania vkladáte, aby aj oni vedeli, že je v cene omnoho viac.

Prostredníctvom sociálnych sietí umožňujete zákazníkom nahliadnuť za oponu vášho biznisu. Prezentujete im zákulisie vášho produktu a komunikujete s nimi. Odhaľujete svoj príbeh, svoje silné stránky, ale aj ťažké chvíle. To vám umožňuje vytvoriť si s nimi o niečo osobnejší vzťah. Zákazníci tak budú prirodzene viac dôverovať vašej značke, čím opäť môžete zvýšiť šance svojho predaja.

6. PRODUKTY S ĽUDSKOU TVÁROU

Ukážte zákazníkom pridanú hodnotu produktu alebo služby, ktorú ponúkate. Ako im môžete pomôcť? Ako im môžete zlepšiť či spríjemniť život? Prečo váš produkt zahŕňa omnoho viac ako len to, čo vidia v e-shope? Práve sociálne siete vám dávajú dostatok priestoru na kreativitu. Nemusíte zverejňovať nudné parametre o produkte ako na vašom e-shope, práve naopak. To na sociálnych sieťach nikoho nezaujíma. Ľudia sa na sieťach chcú zabaviť, alebo spojiť s priateľmi. Preto, ak sa naučíte prirodzene s nimi komunikovať a prispôsobíte váš obsah ich potrebám, získate si ich.

Pamätajte si jednu dôležitú vec. Ľudia vás sledujú kvôli sebe, nie kvôli vám. Majú záujem o vaše produkty, aby sebe zlepšili život. Dajte im riešenie na ich problém, nepredávajte.

7. EFEKTÍVNY ZÁKAZNÍCKY SERVIS

Čo urobí nespokojný zákazník, keď príde domov z reštaurácie, kde mu nechutilo? Napíše verejnú recenziu na Facebooku alebo označí firemný profil v stories. Informácia o tom, že varíte zle sa rozšíri rýchlosťou svetla a na druhý deň máte o desiatku zákazníkov menej. Predstavte si, že sa k tomu ani nemôžete vyjadriť, lebo nemáte firemný profil.

Tým, že ste aktívny na sociálnych sieťach, môžete byť vodcom toho, ako sa komunikácia s vašimi fanúšikmi vyvinie. Môžete promptne reagovať na ich požiadavky a podnety. Opýtať sa ich na názor či im chutilo a ak áno, vyzvať ich, nech vám nechajú dobrú recenziu. Dôležité je rozbehnúť diskusiu s vašimi zákazníkmi a dať im priestor na sebavyjadrenie. Časom získate len jedno, a to lepší a lojálnejší vzťah s vašimi zákazníkmi.

Veľká časť komunikácie je dnes presunutá do online sveta. Sociálne siete poskytujú rýchlu a efektívnu formu komunikácie so zákazníkmi, ktoré fungujú u všetkých typov firiem. Od malých kaderníctiev až po medzinárodné letecké spoločnosti. Počas svojej práce pre niekoľko slovenských značiek som sa utvrdila v tom, že správy na Facebooku majú dnes rovnaký rozmer ako klientská infolinka. Častokrát to uľahčí komunikáciu aj vám, nakoľko je to časovo či finančne najefektívnejší spôsob komunikácie. Okrem toho tiež dáte zákazníkom pocítiť, že vám na nich záleží a na ich podnety reagujete.

8. FINANČNE DOSTUPNÁ REKLAMA

Tvorba reklamy je dnes dostupnejšia než kedykoľvek predtým. Reklamy už nezahŕňajú len spot v televízii či billboard pri ceste. Do kampane na Facebooku nemusíte investovať ani korunu, no získavanie fanúšikov bez platenej reklamy je beh na dlhú trať. Ak by ste sa predsa len rozhodli do reklamy investovať, sami si môžete zvoliť výšku investície a tiež cieľovú skupinu, na ktorú svoju reklamu zacielite. Máte kozmetický salón? Môžete zacieliť na ženy vo vekovej skupine 15 – 50, ktoré bývajú v okolí do 20 km od vášho salóna. Máte produkt určený pre deti vo veku 6 rokov? Môžete zacieliť na rodičov s deťmi v tejto vekovej kategórii. Áno, až takto presne to môže vyzerať.

Aj keď si možno mnohí z vás myslia, že sociálne siete nestoja žiadne peniaze, tak stoja. Práve platená reklama môže byť najväčšou položkou, avšak určite to nebudú vyhodené peniaze, ak ju správne optimalizujete. Jednoducho, vymeníte inzerciu v miestnych novinách, ktoré dnes už nikto nečíta za reklamu na sociálnych sieťach, kde je každý, no najmä vaša cieľová skupina pripravená nakúpiť u vás.

Presvedčila som vás, aby ste svojim sociálnym sieťam venovali pozornosť? Ak ste sa tak rozhodli, rada vám pomôžem s rozbehnutím fungovania vašich stránok alebo profilov.

Vaša #socialspirit.

0

0 Comments

Jarné novinky na sociálnych sieťach v 2024

Jarné novinky na sociálnych sieťach v 2024

Pozmenenie algoritmu na Instagrame podporí originálny obsah. Stories prišli s novými nálepkami. Na LinkedIne si môžete zahrať online hry, ktoré podporujú myslenie a mám štatistiky, ktoré vám prezradia aké sú tohtoročné trendy na základe reálnych čísel a dát. Ako sa...

Ako udeliť prístup do Business Manager účtu ďalším tvorcom

Ako udeliť prístup do Business Manager účtu ďalším tvorcom

Ak chcete nechať spravovanie vašich sociálnych sietí profesionálovi, alebo potrebujete pomôcť s platenou reklamou, potrebujete udeliť čiastočný prístup do Business Managera ďalšiemu tvorcovi, prípadne agentúre. Ako na to? Prečítajte si tento stručný návod. Pred...

Trendy na sociálnych sieťach v roku 2024

Trendy na sociálnych sieťach v roku 2024

Rozkvet umelej inteligencie a jej nástrojov, pretlak obsahu na sociálnych sieťach, user-generated content, zábava a social selling. To všetko čaká sociálne siete v roku 2024. Poďme sa bližšie pozrieť na trendy, ktoré nás v novom roku neminú. Ktorá sociálna sieť bude v...

Jesenné novinky na Instagrame  2023

Jesenné novinky na Instagrame 2023

Audio nahrávok vo viacerých formátoch cez poznámky po carouselové príspevky. Ešte väčšie prepájanie používateľov a tvorcov cez spolutvorbu v kanáloch či označovanie. To všetko a ešte oveľa viac prináša Instagram v jesenných novinkách. Instagram je už aj zvuková...

Skutočne Facebook zomiera? Sociálna sieť kedysi a dnes

Skutočne Facebook zomiera? Sociálna sieť kedysi a dnes

Asi všetci sa zhodneme na tom, že Facebook od svojho vzniku prešiel enormnými zmenami. Marketéri, podnikatelia aj osobné značky sú pohrúžení do aktuálneho fungovania sociálnych sietí a ich budúcnosti, no skúsme sa na ne pozrieť z nadhľadu. Priblížme si cestu, ktorú...

9 zásad pri stories, ktoré prinášajú rast

9 zásad pri stories, ktoré prinášajú rast

Instagram stories sú s nami od roku 2016. Od svojho vzniku prešli už dlhú cestu – od nepoznanej novinky až po najzaujímavejší formát na Instagrame. Keď som si robila prieskum na mojom Instagrame, kam smerujú používatelia svoju pozornosť po vkročení na Instagram...

Jarné novinky na sociálnych sieťach v 2023

Jarné novinky na sociálnych sieťach v 2023

Sociálne siete sa neustále menia a niekedy je ťažké sledovať aktuálne trendy. V nasledujúcom článku som vám spísala až 11 prichádzajúcich, ale aj zabehnutých noviniek, ktoré momentálne hýbu svetom sociálnych sietí. Jarné novinky na sociálnych sieťach v 2023 sa týkajú...

SOCIALSPIRIT.sk

Chcete vedieť viac
o sociálnych sieťach?

Stačí, ak začnete odoberať newsletter a celý vesmír sa spojí, aby ste o nich vedeli všetko.