TRENDY NA SOCIÁLNYCH SIEŤACH V ROKU 2025

Kategórie: Články

Sociálne siete sa neustále vyvíjajú, a rok 2025 nebude výnimkou. S príchodom nových technológií a zmien v správaní používateľov sa objavujú nové príležitosti pre značky, ktoré chcú rásť a udržať si pozornosť aj na sociálnych sieťach. Poďme sa pozrieť na najnovšie trendy na sociálnych sieťach, ktoré budú dominovať v novom roku.

4 Zákaznícke profily pre rok 2025 a ako na nich komunikovať

Prieskum “Future Consumer 2025” od spoločnosti WGSN identifikoval na konci roka 2024 štyri hlavné spotrebiteľské profily, ktoré budú formovať trh v roku 2025. Tieto profily bude potrebné zohľadniť pri tvorbe vašej marketingovej komunikácie na sociálnych sieťach. Každý z nich má špecifické potreby, ktoré formujú ich preferencie, spotrebiteľské správanie aj interakcie na sociálnych sieťach. Poďme sa na ne pozrieť.

Noví nihilisti

Noví nihilisti sú spotrebitelia, ktorí reagujú na neistotu sveta tým, že sa od neho odpútavajú. Nestratili záujem, ale nachádzajú šťastie a význam mimo mainstreamu. Vyhľadávajú alternatívne myšlienky a kreatívne žánre, ako regeneratívny kapitalizmus, “hopepunk” fikciu či terapie pomocou hier a psychedelík. Poháňa ich frustrácia z ekonomickej neistoty, ekologická úzkosť a nedôvera voči inštitúciám. Aby ste ich oslovili, je kľúčová autentickosť, humor a úprimnosť. 

Komunikácia na túto cieľovú skupinu by mala byť čestná a priama, vyhýbajúca sa prázdnym marketingovým klišé. Značky, ktoré sa venujú dôležitým spoločenským témam, môžu nájsť svoj priestor v tejto skupine.

Zdroj: https://www.wgsn.com/en

Redukcionisti

Redukcionisti sa po pandémii snažia znovu obnoviť osobné kontakty a podporovať komunitu. Vyhľadávajú hmatateľné zážitky namiesto digitálnych, pričom sa zameriavajú na udržateľnosť a etiku. Preferujú služby a produkty s ľudským prístupom a hodnotami. Ich rozhodovanie ovplyvňuje odmietanie nadmernej spotreby, boj proti samote a podpora miestnych iniciatív. Kľúčom k ich osloveniu je empatia, zmysluplný príbeh a spoločné hodnoty. 

Títo ľudia preferujú jednoduchosť a funkčnosť. Komunikácia na nich preto musí byť stručná, vecná a ukázať, ako im produkt uľahčí, resp. zjednoduší život.

https://www.wgsn.com/en

Time-Keepers

Time-Keepers, ktorých som voľne preložila do slovenčiny ako “Časomerači” si cenia čas ako najcennejší zdroj a investujú ho do zmysluplných zážitkov a rituálov. Odmietajú hektické životné tempo a prispôsobujú si plány vlastným potrebám. Sústredia sa na kvalitu namiesto kvantity, podporujú priateľstvá naprieč generáciami a vyhľadávajú služby, ktoré im uľahčujú život. Tento trend poháňa túžba po rovnováhe medzi prácou a súkromím, zdraví a inkluzivite. 

Títo užívatelia sú veľmi orientovaní na čas a efektívnosť. Hľadajú produkty, ktoré im pomôžu spravovať čas lepšie. Na sociálnych sieťach ich zaujmú rýchle, efektívne a priamo k veci orientované príspevky.

https://www.wgsn.com/en

Priekopníci 

Priekopníci sú vizionári, ktorí spájajú fyzický a digitálny svet s cieľom vytvárať nové inovatívne riešenia.Sú inšpirovaní technológiami a experimentami.Táto skupina podporuje projekty s dopadom, od decentralizovaných platforiem po ekologické iniciatívy. Ich motiváciou je robiť svet lepším a zlepšovať prepojenia medzi reálnym a virtuálnym prostredím. 

Tieto osoby sú ochotné prijímať nové technológie a podporujú značky, ktoré prinášajú nové, vzrušujúce riešenia. Komunikácia na túto cieľovú skupinu by mala byť zameraná na inováciu, predstavenie nových produktov a ukážku ich využitia v praxi.

Zdroj: https://www.wgsn.com/en

Trendy na sociálnych sieťach v roku 2025

Zábava na sociálnych sieťach je kľúčom k úspechu

Bez ohľadu na to, z akej skupiny zákazníkov ste, všetci na sociálne siete chodíme prioritne z jedného dôvodu – a tým je humor a zábava. V roku 2025 bude naďalej najsilnejším nástrojom na získavanie priazne a prepojenie s vašou značkou. Podľa prieskumov HootSuite sa v roku 2025 očakáva, že značky sa budú stále viac zameriavať na zábavu a odľahčený tón komunikácie. 

A viete prečo? Trh je všeobecne zahltený, stúpajú percentá depresí naprieč krajinami a všetci jednoducho potrebujeme viac “vypnúť”. Práve sociálne siete sú miesto, kam chodíme vypínať a práve preto na ne zábava patrí. Zamyslite sa nad tým, aké humorné situácie sú vo vašom podnikaní a zdieľajte ich so svojimi fanúšikmi. O to viac budú mať príležitosť stotožniť sa s vami.

Kreatívny obsah a experimentovanie

Rok 2024 nás všetkých preveril. Mnohé profily museli úplne zmeniť stratégiu na sieťach, iné prehupli do fázy experimentovania, pretože im predchádzajúce príspevky jednoducho neprinášali výsledky. Na sociálnych sieťach ešte stále pribúdajú noví používatelia (a dokonca aj na Facebooku, o ktorom sa potajme hovorí, že umiera). Práve kvôli množstvu inzerentov je konkurencia stále väčšia a obsah sa každým rokom stáva sofistikovanejším. Šablóny, tipy a triky už ďalej nefungujú. Sú príliš univerzálne a mohol by ich publikovať ktokoľvek.

V roku 2025 bude obsah stále viac o vytváraní príbehov, tzv. storytellingu, ktorý cez vlastnú skúsenosť rezonuje s publikom. Z jedného uhla pohľadu je to náročné – lebo príspevky nerobíte šablónovito, no na druhej strane môžete využiť každú situáciu z vášho reálneho podnikania a len ju vždy pretaviť do príbehu, ktorý budete zdieľať.

Proaktívny engagement a social listening

Social listening, doslova “počúvanie na sociálnych sieťach” prišiel na Slovensko v roku 2024, avšak naveky zmenil to,  ako by sme mali na sociálnych sieťach tvoriť. Doteraz sme  mali poznať svoju cieľovú skupinu a prinášať  jej obsah na základe vlastného uváženia, no social listening hovorí o tom, aby sme svojich fanúšikov počúvali a obsah prispôsobovali tomu, čo sa pýtajú, na čo interagujú a čo sme si o nich všimli.

Do plusu prichádza v roku 2025 aj tzv. proaktívny engagement. Interakcia so sledujúcimi sa presúva k proaktívnemu zapájaniu. To znamená, že značky budú musieť nielen reagovať na komentáre pod svojim príspevkom, ale aj iniciovať samotné diskusie a byť viac zapojené do relevantných tém mimo svojej nástenky.

AI ako nevyhnutnosť pri komunikácii na sieťach

Doteraz bola AI “nice to have”, no v roku 2025 už bude “must have”. Umelá inteligencia sa stáva neoddeliteľnou súčasťou každodennej marketingovej komunikácie, či už pri inšpirovaní sa, brainstormingoch, tvorbe vizuálov, úprave videí, pridávaní tituliek, či písaní textov. 

Nástroje umelej inteligencie, ktoré mali ešte v roku 2023 nedokonalosti (napr. obrázky ľudí so šiestimi prstami), sa medzičasom sprofesionalizovali raketovou rýchlosťou a dnes dokážu generovať hodnotné výsledky aj v slovenskom jazyku. Do toho prichádzajú úplne nové AI nástroje (napr. Suno), ktoré majú nové funkcionality a možnosť prepojenia s ďalšími AI nástrojmi. Nemusíte v roku 2025 nechať písať ChatGPT statusy za vás, no môžete si uľahčiť prácu a efektívniť váš čas spoluprácou s týmito nástrojmi.

Trendy vs. autenticita na sociálnych sieťach

Značky si začali uvedomovať, že neustála snaha o virálny obsah je neudržateľná a ľudia takémuto obsahu ani tak neveria. Práve naopak, autenticita je to, čo na sociálnych sieťach bude v roku 2025 vyhrávať. Ak váš profil bude len slepo nasledovať viraly, vaše publikum čoskoro vašu stratégiu naháňania fanúšikov odhalí a stratíte dôveryhodnosť, ktorú ste si dlhodobo budovali. 

Zamerajte sa pri obsahu na trendy, ktoré sú v súlade s vašimi hodnotami, a vytvorte obsah, ktorý bude relevantný aj po tom, ako trend na sociálnej sieti ustúpi. Pre hľadanie inšpirácií na virálne videá odporúčam Tik Tok.

Chcete povýšiť vašu autenticitu an vyšší level? Nahraďte trendy hooky (háčiky) vašim vlastným názorom. To v praxi znamená využitie trendu vo vlastnom štýle, s odkomunikovaním vlastného uhla pohľadu na tému, ktorej sa v podnikaní venujete.

Renesancia statických príspevkov

V roku 2022, po príchode platformy Tik Tok, CEO Instagramu, Adam Mosseri, avizoval, že Instagram už nie je viac foto aplikácia. Vyzýval tak ľudí k tomu, aby začali zdieľať reels a takýto obsah uprednostňoval aj samotný algoritmus. V roku 2024 to však už neplatí a do popredia sa dostávajú aj staré známe vizuály ako statická fotka či carousely. Mimoriadne úspešné v roku 2024 boli podľa štatistík galérie fotiek.

Aj keď sa v posledných rokoch zdalo, že statické príspevky sú na ústupe, očakáva sa, že v roku 2025 sa vrátia najmä vďaka generácii Z, ktorá opäť uprednostňuje vizuálne príťažlivé príspevky s jednoduchým posolstvom.

Kvalita vs. kvantita príspevkov na sociálnych sieťach

Podľa prieskumu HootSuite značky budú v  roku 2025 uprednostňovať tvorbu kvalitného a hodnotného obsahu pred masovou produkciou príspevkov. je to dôsledok toho, že sociálne siete sú preplnené obsahom a značky aj používatelia to vnímajú. Zastavujú sa preto najmä pri obsahu, ktorí má pre nich určitú pridanú hodnotu.

Organický dosah príspevkov na sieťach, teda počet používateľov, ktorí vidia váš obsah bez platených propagácií, v posledných rokoch klesá. Dnes už sa sieťach profil narastie bez platenej reklamy len veľmi pomaly a môže to byť na úkor vášho biznisu. Skúste v roku 2025 publikovať menej obsahu a viac ho podporiť platenou reklamou. 

Social media špecialisti na Slovensku

Pre odborníkov na sociálne siete bude rokom 2025 najväčšou výzvou zamerať sa na špecifické oblasti (napríklad krátke videá alebo community management). Značky si budú uvedomovať potrebu odborníkov, ktorí sa špecializujú na konkrétne oblasti, a nepokúšajú sa ovládať všetky aspekty správy sociálnych sietí. Sociálne siete a ich možnosti využitia stúpajú tak rýchlo, že je pre odborníkov takmer nemožné mať prehľad o každej sieti či každej služby rovnocenne. 

Ak v roku 2025 budete spolupracovať so social media špecialistom, vyberajte si podľa toho či potrebujete pomôcť s textami, obsahom, videom, správou sietí alebo stratégiou. Až keď si uvedomíte čo z toho potrebujete, hľadajte špecialistu v danej oblasti.

Príchod decentralizovaných sociálnych sietí

Ľudia všeobecne nemajú voči sociálnym sieťam dôveryhodnosť. Spomedzi všetkých komunikačných kanálov ju majú najhoršiu, dokonca zápornú. Môže za to aj fakt, že spoločnosti, ktoré vlastnia sociálne siete, majú prístup k citlivým údajom používateľom. Práve to je hlavným dôvodom, prečo začali vznikať tzv. decentralizované sociálne siete, ako napr. Minds, Diaspora, Mastodon.

Decentralizované sociálne siete sú alternatívou k tradičným centralizovaným platformám, ako sú Facebook, Instagram či Tiktok. Tieto siete fungujú na báze decentralizovanej infraštruktúry, ktorá používateľom umožňuje väčšiu kontrolu nad ich dátami, súkromím aj spôsobom interakcie. Častokrát sú tieto aplikácie bez algoritmu aj bez reklám.

Presné údaje o počte používateľov týchto platforiem k roku 2024 sú obmedzené, keďže decentralizovaná povaha týchto sietí sťažuje zhromažďovanie štatistík. Napríklad Mastodon, jedna z najznámejších decentralizovaných platforiem, zaznamenala v minulosti nárast používateľov po kontroverzných udalostiach na Twitteri, keď státisíce nespokojných používateľov prešli na túto platformu. 

Napriek rastúcemu záujmu zostáva podiel používateľov decentralizovaných sociálnych sietí v porovnaní s tradičnými platformami relatívne nízky. V roku 2024 počet aktívnych používateľov sociálnych médií celosvetovo prekročil päť miliárd, čo predstavuje 62,3 % svetovej populácie.

Ak teda chcete komunikovať za vašu značku, odporúčam použitie centralizovaných sociálnych sietí s veľkým potenciálom zásahu. Decentralizované sociálne siete môžu byť druhým krokom a pridanou hodnotou, aspoň zo začiatku.


Rok 2025 bude pre sociálne siete rokom inovácií a transformácie. Prispôsobte sa novým zákazníckym profilom, naučte sa reagovať na zmeny v správaní vašej komunity a adaptujte sa na technologické novinky. Viac o konkrétnych novinkách sa sociálnych sieťach už čoskoro.

4

0 Comments

Jarné novinky na sociálnych sieťach v 2024

Jarné novinky na sociálnych sieťach v 2024

Pozmenenie algoritmu na Instagrame podporí originálny obsah. Stories prišli s novými nálepkami. Na LinkedIne si môžete zahrať online hry, ktoré podporujú myslenie a mám štatistiky, ktoré vám prezradia aké sú tohtoročné trendy na základe reálnych čísel a dát. Ako sa...

Ako udeliť prístup do Business Manager účtu ďalším tvorcom

Ako udeliť prístup do Business Manager účtu ďalším tvorcom

Ak chcete nechať spravovanie vašich sociálnych sietí profesionálovi, alebo potrebujete pomôcť s platenou reklamou, potrebujete udeliť čiastočný prístup do Business Managera ďalšiemu tvorcovi, prípadne agentúre. Ako na to? Prečítajte si tento stručný návod. Pred...

Trendy na sociálnych sieťach v roku 2024

Trendy na sociálnych sieťach v roku 2024

Rozkvet umelej inteligencie a jej nástrojov, pretlak obsahu na sociálnych sieťach, user-generated content, zábava a social selling. To všetko čaká sociálne siete v roku 2024. Poďme sa bližšie pozrieť na trendy, ktoré nás v novom roku neminú. Ktorá sociálna sieť bude v...

Jesenné novinky na Instagrame  2023

Jesenné novinky na Instagrame 2023

Audio nahrávok vo viacerých formátoch cez poznámky po carouselové príspevky. Ešte väčšie prepájanie používateľov a tvorcov cez spolutvorbu v kanáloch či označovanie. To všetko a ešte oveľa viac prináša Instagram v jesenných novinkách. Instagram je už aj zvuková...

Skutočne Facebook zomiera? Sociálna sieť kedysi a dnes

Skutočne Facebook zomiera? Sociálna sieť kedysi a dnes

Asi všetci sa zhodneme na tom, že Facebook od svojho vzniku prešiel enormnými zmenami. Marketéri, podnikatelia aj osobné značky sú pohrúžení do aktuálneho fungovania sociálnych sietí a ich budúcnosti, no skúsme sa na ne pozrieť z nadhľadu. Priblížme si cestu, ktorú...

9 zásad pri stories, ktoré prinášajú rast

9 zásad pri stories, ktoré prinášajú rast

Instagram stories sú s nami od roku 2016. Od svojho vzniku prešli už dlhú cestu – od nepoznanej novinky až po najzaujímavejší formát na Instagrame. Keď som si robila prieskum na mojom Instagrame, kam smerujú používatelia svoju pozornosť po vkročení na Instagram...

Jarné novinky na sociálnych sieťach v 2023

Jarné novinky na sociálnych sieťach v 2023

Sociálne siete sa neustále menia a niekedy je ťažké sledovať aktuálne trendy. V nasledujúcom článku som vám spísala až 11 prichádzajúcich, ale aj zabehnutých noviniek, ktoré momentálne hýbu svetom sociálnych sietí. Jarné novinky na sociálnych sieťach v 2023 sa týkajú...

SOCIALSPIRIT.sk

Chcete vedieť viac
o sociálnych sieťach?

Stačí, ak začnete odoberať newsletter a celý vesmír sa spojí, aby ste o nich vedeli všetko.