štatistiky na sociálnych sieťach

Štatistiky na sociálnych sieťach – Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube

Kategórie: Články

Štatistiky. Desivo znejúce slovo, ktoré odrádza mnohých „amatérskych“ správcov sociálnych sietí od ich realizácie. Reporty sú však pre rast na sieťach nevyhnutné a ak to s vašim biznisom myslíte vážne, nevyhýbajte sa im. Ak ste ešte nezačali, je najvyšší čas.

Prečo sa venovať analýze dosiahnutých výsledkov? 

Ak nevidíte v reportoch zmysel, pozrime sa spolu na pár faktov, prečo sa im oplatí venovať čas:

• poskytujú spätnú väzbu,

• pomoc pri zlepšovaní obsahu,

• pomôžu vám rýchlejšie dosiahnuť stanované ciele, 

• lepšie porozumiete potrebám svojich zákazníkov, 

• v konečnom dôsledku šetria váš čas.

Tvorbou štatistík si odpoviete napríklad aj na tieto otázky: 

• Zaznamenal som v uplynulom období rast alebo pokles? 

• Ktoré príspevky boli najúspešnejšie a naopak? 

• Ktoré mi priniesli najviac fanúšikov? 

Koľko ľudí som v uplynulom období oslovil? 

• Kto vlastne moji fanúšikovia sú? 

Všetky tieto údaje viete zo svojho účtu vytiahnuť úplne zadarmo. Hoci existujú platené programy, pomocou ktorých dokážete obsah plánovať a zároveň vyhodnocovať (SocialBakers, Zoomsphere, Kontentino), väčšina sociálnych sietí ponúka dostatočné dáta na základné vyhodnocovanie údajov. Poďme sa spoločne pozrieť na to, ako viete pomocou štatistík získať za krátky čas naozaj užitočné informácie. 

FACEBOOK

Ak chcete zistiť štatistiky vašej facebookovej stránky, určite používajte desktop. Je to rýchlejšie, jednoduchšie, dostupnejšie a prehľadnejšie. Na čo sa pri dostupných dátach primárne zamerať?

DOSAH (REACH) – veľmi užitočný údaj, ktorý vám ukáže, koľko ľudí ste svojim obsahom oslovili

INTERAKCIE (ENGAGEMENT) – určujú počet ľudí, ktorí reagovali na vaše príspevky, či už like-om, komentovaním, zdieľaním alebo obyčajným kliknutím na príspevok či pridaný odkaz. Určite by som nevolila stratégiu „čím viac like-ov, tým lepšie“, no počet reakcií vám poskytuje cennú spätnú väzbu, či sa váš obsah páči fanúšikom a či ho považujú za hodnotný. 

PÁČI SA MI TO na stránku (PAGE LIKE) – ak máte nového fanúšika, znamená to len jedno – niekoho ste svojim obsahom oslovili a chce vás dlhodobo sledovať aj naďalej. Zároveň je omnoho ľahšie osloviť fanúšika vašej stránky ako „nefanúšika“. 

POZRETIA STRÁNKY (PAGE VIEWS) – ukazuje, koľko ľudí si vašu stránku pozrelo a strávilo na nej nejaký čas. To, že niekomu vyskočí váš príspevok ešte neznamená, že si klikne na vašu Facebook stránku. 

AKCIE NA STRÁNKE (ACTION ON PAGE) – napovie vám, koľko ľudí kliklo na vaše kontaktné informácie či primárne tlačidlo akcie na vašej stránke. V mojom prípade je to … plus screen shot. 

ŠTATISTIKY PRÍBEHOV (STORIES STATISTICS) – počet ľudí, ktorým sa ktorýkoľvek príbeh vašej stránky zobrazil na obrazovke. Facebook však uvádza, že tento počet je odhadovaný a nemusí byť presný. 

Moje rady ku Facebook štatistikám 

Zamerajte sa len na relevantné štatistiky. Vyberajte si také, ktorým rozumiete a viete s nimi následne pracovať. Odporúčam vám sústrediť sa najmä na tieto: 

• dosah príspevkov,

• interakcie príspevkov (lajky, komentáre, zdieľania, kliknutia na príspevok),

• celkový dosah stránky, 

• dosah a interakcie so stories. 

Ktoré štatistiky, naopak, nemusia byť úplne relevatné? Jednou z nich je určite počet fanúšikov, resp. sledovateľov. To najmä s prípade, ak si fanúšikov kupujete, prípadne ste zaznamenali neštandardne vysoký nárast spojený napr. so súťažou uskutočnenou na vašom profile. V takomto prípade nárast fanúšikov nevypovedá o tom, či tvoríte kvalitný obsah.

Podobne sa na môžeme pozrieť aj v opačnom prípade. To, že máte málo sledovateľov nemusí nutne znamenať, že produkujete nekvalitný obsah. Možno len nedokážete pretlačiť vaše príspevky širšiemu publiku. To môžete dosiahnuť využívaním aktuálnych trendov, ktoré algoritmus jednotlivých platforiem podporuje viac ako ostatné príspevky alebo platenou reklamou. 

INSTAGRAM

Na začiatok je dôležité pripomenúť, že instagramové štatistiky sa zobrazujú iba firemným účtom, resp. účtom tvorcov. Nastavenie účtu je ľahko prepnete vo vašom profile. 

OSLOVENÉ ÚČTY – jednoducho ľudia, ktorým sa zobrazil aspoň jeden váš  príspevok, story, reel a pod. 

INTERAGUJÚCE ÚČTY – počet účtov, ktoré interagovali s vaším obsahom, či už s príspevkami, reels, stories atď. Medzi interakcie sa radia likes, komentáre, uloženia, zdieľania a odpovede na stories. 

CELKOVÝ POČET SLEDOVATEĽOV – zobrazuje celkový počet vašich fanúšikov a zároveň počet nových sledovateľov vo vami zvolenom časovom období. 

Instagram ponúka aj štatistiky jednotlivých príspevkov, kde môžete zistiť, koľko účtov ste príspevkom oslovili, koľko nových účtov ste oslovili a odkiaľ sa na váš príspevok preklikli. Poskytuje aj výber najúspešnejších príspevkov a časy, v ktorých sú vaši fanúšikovia najaktívnejší. 

Ako tieto informácie môžete zužitkovať pre rozvoj svojho profilu?

Zamerajte sa na najúspešnejšie príspevky – Prečo fungovali lepšie ako ostatné? Čo na nich fungovalo? Chytľavý vizuál? Užitočné rady? Snažte sa najlepšie príspevky „zrecyklovať“, prípadne tvoriť im podobné. Na publikovanie využite časy, kedy sú vaši fanúšikovia najaktívnejší 😉.

LINKEDIN 

Hoci LinkedIn nie je taký populárny ako Facebook či Instagram (alebo Twitter a Tik-Tok), na svojom konte má úctyhodných 722 miliónov používateľov, z toho 310 miliónov aktívnych. Okrem toho jeho popularita neustále rastie a považuje sa za jednu z najdôveryhodnejších sociálnych sietí. Aj keď sa z LinkedIn-u stal mocný marketingový nástroj, na Slovensku je stále považovaný za platformu na hľadanie práce. O tom, prečo môže byť užitočné mať profil na LinkedIn-e si povieme inokedy. Ak ho už máte, zamerajte sa na tieto štatistiky. 

NÁVŠTEVNÍCI (VISITORS) – údaje o návštevníkoch na vašej stránke vo zvolenom časovom období a taktiež celkový počet zobrazení vašej stránky.

AKTUALIZÁCIE (UPDATES) – štatistiky užívateľských aktivít na vašej stránke. Ide o súhrn reakcií, komentárov, zdieľaní, kliknutí, unikátnych reakcií, a to organickou ako aj platenou formou. 

SLEDUJÚCI (FOLLOWERS) – informácie o vašich fanúšikoch – kde pracujú, kde žijú, v akom odbore sa pohybujú, v akej veľkej spoločnosti a aká je ich seniorita (rozumej na akej pracovnej úrovni sa nachádzajú).

KONKURENTI (COMPETITORS) – táto časť umožňuje zvoliť si niekoľko vašich konkurentov a LinkedIn sám porovná vaše vzájomné štatistiky. Žiaľ, zatiaľ ide len o pár základných údajov ako počet fanúšikov alebo počet príspevkov v nejakom časovom období. 

YOUTUBE

Vedeli ste, že YouTube je druhý najpoužívanejší vyhľadávač po Googli? Áno, áno, YouTube je skutočné mocná social media platforma, ktorá však funguje na trochu iných princípoch ako vyššie spomínané. Kým na Facebooku a Instagrame ide o stále aktuálny obsah, na YouTube sa vaše video môže zobraziť aj o rok či dva. Ako každá sociálna sieť, aj táto ponúka možnosti štatistík, ktoré netreba prehliadať, ak tu tvoríte obsah. 

PREHĽAD (OVERVIEW) – počet vzhliadnutí vášho kanálu za posledných 28 dní. Nájdete tu mnoho zaujímavých informácií, od zoradenia vašich videí od najpozeranejších cez zdroje návštevnosti, zemepisnej oblasti, po vek a pohlavie diváka. 

DOSAH (REACH) – dosah vašich videí, miera prekliknutí a užitočné informácie o zdroji návštevnosti. 

ZAPOJENIE (ENGAGEMENT) – čas, ktorý diváci venovali vašim videám. Celkovo aj jednotlivo. 

PUBLIKUM (AUDIENCE) – kedy váš kanál diváci navštívili a či boli noví alebo sa vrátili opäť. Vracajúci sa diváci sú dobré znamenie, že tvoríte hodnotný obsah.

Za veľké plus YouTube štatistík považujem ich zobrazenie v grafoch. Je to omnoho čitateľnejšie, zaujímavejšie a možno aj trochu povzbudzujúcejšie venovať čas tejto nemilej aktivite.

PÁR SLOV NA ZÁVER 

Nezabudnite na jednu dôležitú vec. Štatistikám musí predchádzať stratégia a plánovanie. Až potom môžete zisťovať, či ste naplnili ciele alebo musíte svoju cestu ku žiadaným výsledkom zmeniť. Ak aj nemáte vopred stanovené ciele a stratégiu, nazrite do vašich štatistík. Získate predstavu o tom, čo sa fanúšikom páčilo, čo nie a aj tieto informácie  vám pomôžu udať smer v ďalších krokoch. 

Ak cítite, že sa vám nedarí tak, ako by ste si predstavovali alebo jednoducho neviete, kde začať, pomôcť vám môže aj môj audit a stratégia na mieru. Pozriem sa spolu s vami na aktuálny stav vašich sociálnych sietí a navrhnem pre vás ideálne riešenie. 

Vaša #socialspirit 💛

1

0 Comments

Jarné novinky na sociálnych sieťach v 2024

Jarné novinky na sociálnych sieťach v 2024

Pozmenenie algoritmu na Instagrame podporí originálny obsah. Stories prišli s novými nálepkami. Na LinkedIne si môžete zahrať online hry, ktoré podporujú myslenie a mám štatistiky, ktoré vám prezradia aké sú tohtoročné trendy na základe reálnych čísel a dát. Ako sa...

Ako udeliť prístup do Business Manager účtu ďalším tvorcom

Ako udeliť prístup do Business Manager účtu ďalším tvorcom

Ak chcete nechať spravovanie vašich sociálnych sietí profesionálovi, alebo potrebujete pomôcť s platenou reklamou, potrebujete udeliť čiastočný prístup do Business Managera ďalšiemu tvorcovi, prípadne agentúre. Ako na to? Prečítajte si tento stručný návod. Pred...

Trendy na sociálnych sieťach v roku 2024

Trendy na sociálnych sieťach v roku 2024

Rozkvet umelej inteligencie a jej nástrojov, pretlak obsahu na sociálnych sieťach, user-generated content, zábava a social selling. To všetko čaká sociálne siete v roku 2024. Poďme sa bližšie pozrieť na trendy, ktoré nás v novom roku neminú. Ktorá sociálna sieť bude v...

Jesenné novinky na Instagrame  2023

Jesenné novinky na Instagrame 2023

Audio nahrávok vo viacerých formátoch cez poznámky po carouselové príspevky. Ešte väčšie prepájanie používateľov a tvorcov cez spolutvorbu v kanáloch či označovanie. To všetko a ešte oveľa viac prináša Instagram v jesenných novinkách. Instagram je už aj zvuková...

Skutočne Facebook zomiera? Sociálna sieť kedysi a dnes

Skutočne Facebook zomiera? Sociálna sieť kedysi a dnes

Asi všetci sa zhodneme na tom, že Facebook od svojho vzniku prešiel enormnými zmenami. Marketéri, podnikatelia aj osobné značky sú pohrúžení do aktuálneho fungovania sociálnych sietí a ich budúcnosti, no skúsme sa na ne pozrieť z nadhľadu. Priblížme si cestu, ktorú...

9 zásad pri stories, ktoré prinášajú rast

9 zásad pri stories, ktoré prinášajú rast

Instagram stories sú s nami od roku 2016. Od svojho vzniku prešli už dlhú cestu – od nepoznanej novinky až po najzaujímavejší formát na Instagrame. Keď som si robila prieskum na mojom Instagrame, kam smerujú používatelia svoju pozornosť po vkročení na Instagram...

Jarné novinky na sociálnych sieťach v 2023

Jarné novinky na sociálnych sieťach v 2023

Sociálne siete sa neustále menia a niekedy je ťažké sledovať aktuálne trendy. V nasledujúcom článku som vám spísala až 11 prichádzajúcich, ale aj zabehnutých noviniek, ktoré momentálne hýbu svetom sociálnych sietí. Jarné novinky na sociálnych sieťach v 2023 sa týkajú...

SOCIALSPIRIT.sk

Chcete vedieť viac
o sociálnych sieťach?

Stačí, ak začnete odoberať newsletter a celý vesmír sa spojí, aby ste o nich vedeli všetko.