Asi všetci sa zhodneme na tom, že Facebook od svojho vzniku prešiel enormnými zmenami. Marketéri, podnikatelia aj osobné značky sú pohrúžení do aktuálneho fungovania sociálnych sietí a ich budúcnosti, no skúsme sa na ne pozrieť z nadhľadu. Priblížme si cestu, ktorú prekonali a možno získame jasnejšiu predstavu o tom, kam smerujú a ako sa v ich prostredí adaptovať. Aký bol Facebook kedysi a aký je dnes?
Facebook kedysi, 14 rokov dozadu
Prelomový rok, v ktorom Facebook potvrdil svoje postavenie sociálnej siete č. 1 bol rok 2009. Na čele spoločnosti stál 25-ročný CEO, zakladateľ Mark Zuckerberg. V tomto roku platforma zdvojnásobila počet svojich užívateľov – zo 150 miliónov aktívnych používateľov ročne v januári 2009 na 350 miliónov aktívnych používateľov mesačne v decembri toho istého roku.
Čo spôsobilo tento raketový nárast? Nuž, dozaista veľa faktorov, no zásluhy môžeme pripísať novinkám, ktoré ťahali sociálne siete vtedy a ťahajú ich aj dnes. V roku 2009 Facebook sprístupnil svojim užívateľom niekoľko kľúčových funkcií, vrátane tlačidla Like a označovania priateľov v príspevkoch a komentároch. Od tohto roku už viac nebol Facebook iba platformou pre deti. Stal sa mainstreamom.
8 zásadných míľnikov na Facebooku
V tomto článku si predstavíme 8 najväčších zmien, ktoré Facebook dosiahol od roku 2010. Mierne nostalgický článok, no získame širší obraz o smerovaní Facebooku a o tom, aká budúcnosť nás ešte čaká.
1. Obyčajné statusy sú retro
„Čo máte na mysli, Nikola?“ Všetci poznáme túto vetičku a na vrchu našich násteniek svieti dodnes. Hoci je veta rovnaká, statusy už nie. Obyčajné slovné výlevy o tom, čo ste dnes zažili a tajomné zašifrované správy tínedžerov, ktoré pochopí iba ten, kto má, už dnes nie sú v trende. Hej, pamätáte si tie také statusy, keď vám niekto publikoval na nástenku a museli ste to posunúť na nástenku ďalším piatim ľudom, inak vás čaká nešťastie?
Slová dnes nahradili fotky a vo väčšine prípadov platí, že čím kratší text, tým lepšie. Ľudia nečítajú, ľudia scrollujú. Zaujať je dnes omnoho ťažšie ako kedysi. A navyše, pozornosť nástenke kradnú stories. Publikujete príspevky, ktoré stoja za to, aby sa pri nich ľudia zastavili?
2. Príchod platenej reklamy
Písal sa rok 2007, keď Zuckerberg predstavil Facebook Ads. Zároveň ponúkol firmám vytvoriť si vlastné facebookové stránky, v rovnakom duchu ako osobné profily fyzických osôb.
Objavili sa tiež „Social Ads“ – reklamy, ktoré kombinovali aktivitu vašich priateľov, ako napr. nedávny nákup alebo recenzia firmy.
3. Príchod Marketplace
Facebook Marketplace bol predstavený v októbri 2016 ako online priestor, kde môžu používatelia nakupovať a predávať nové a použité produkty lokálne. Facebook Marketplace sa používa v 50 krajinách na nákup alebo predaj produktov. Platforma sa týmto krokom zamerala na predaj ešte o niečo viac.
4. Počet užívateľov krát 5
Dnes Facebook aktívne využívajú 3 miliardy užívateľov mesačne. Šialené číslo, nie? Napriek rôznym dohadom, že Facebook stráca na sile aj na používateľoch, tieto čísla nieže hovoria, ale kričia jasne: FACEBOOK JE STÁLE TU! Na druhej strane je však pravdou, že každým rokom sa na Facebook registruje menší a menší počet nových užívateľov.
5. Nenávistné komentáre
Viac ľudí, viac názorov. To by možno bolo ešte v poriadku, keby sme sa neocitli v dobe, keď je naša spoločnosť extrémne polarizovaná, pravda znie pre každého inak a všetci potrebujú svoj názor vyjadriť. Facebook dnes mnohí vidia ako miesto plné hoaxov a nemilosrdných súdov. Viac ako kedykoľvek predtým je teraz dôležité dbať na vašu facebookovú rétoriku, ktorú Miki Plichta v našom Social spirit podcaste nazval aj digitálnou stopou.
6. Pred 15 rokmi bolo IN byť na Facebooku, a čo teraz?
Kým pred 15 rokmi niekto EŠTE nemal Facebook, dnes ho niektorí UŽ nemajú. Čísla dokazujú popularitu modrého efka, no nájde sa medzi nami čoraz viac rebelov, ktorí sa rozhodli opustiť jeho priestor a fungovať buď úplne bez Facebooku, prípadne iba na Messengeri, ktorý pribudol k aplikácii Facebook v roku 2011. Messenger tak roztrieštil trávenie času na sociálnej sieti na dve platformy. To znamená, že mnohí používatelia, najmä najmladšia generácia Z a Alpha, využívajú iba správy a všetko ostatné ignorujú. Sama som zvedavá, ako sa to vyvinie ďalej.
7. Facebook už nie je Facebook
Zuckerberg oznámil, že Facebook zmení svoj názov na Meta a pustí sa do budovania budúcej verzie internetu nazvanej „metaverse“. Nový názov odráža rastúce ambície spoločnosti mimo sociálnych sietí. Facebook prijal novú prezývku založenú na sci-fi termíne metaverse, aby opísal svoju víziu práce a hrania vo virtuálnom svete. Myslím, že od Facebooku, teda pardón, Mety, môžeme očakávať akékoľvek futuristické šialenosti.
8. Mark Zuckerberg je 14. najbohatší muž sveta
Na záver poukážem ešte na úspechy zakladateľa otca sociálnych sietí. V roku 2010 mal Zuckergerg 4 miliardy dolárov a nedominoval ani v TOP 100 najbohatších mužov sveta. Dnes si drží 14. priečku a na účte má o 72,3 miliárd dolárov viac, teda 76,3 miliárd USD. Asi to teda Mark robí dobre.
Kam sa Facebook za posledných 15 rokov posunul? K niekoľko násobne vyššej používateľskej základni, ku predaju a reklamám, ale aj k miestu, na ktorom si musíme dávať pozor, čo a ako povieme. Chcelo by to stratégiu, čo poviete?
0 Comments