Zomiera Facebook?

Skutočne Facebook zomiera? Sociálna sieť kedysi a dnes

Kategórie: Články

Asi všetci sa zhodneme na tom, že Facebook od svojho vzniku prešiel enormnými zmenami. Marketéri, podnikatelia aj osobné značky sú pohrúžení do aktuálneho fungovania sociálnych sietí a ich budúcnosti, no skúsme sa na ne pozrieť z nadhľadu. Priblížme si cestu, ktorú prekonali a možno získame jasnejšiu predstavu o tom, kam smerujú a ako sa v ich prostredí adaptovať. Aký bol Facebook kedysi a aký je dnes?

Facebook kedysi, 14 rokov dozadu

Prelomový rok, v ktorom Facebook potvrdil svoje postavenie sociálnej siete č. 1 bol rok 2009. Na čele spoločnosti stál 25-ročný CEO, zakladateľ Mark Zuckerberg. V tomto roku platforma zdvojnásobila počet svojich užívateľov – zo 150 miliónov aktívnych používateľov ročne v januári 2009 na 350 miliónov aktívnych používateľov mesačne v decembri toho istého roku.

Mark Zuckerg, zakladateľ Facebooku v roku 2010.
Mladý Zuckerberg v roku 2010. Rok, kedy ho časopis TIME označil za osobnosť roka. Zdroj: flickr.

Čo spôsobilo tento raketový nárast? Nuž, dozaista veľa faktorov, no zásluhy môžeme pripísať novinkám, ktoré ťahali sociálne siete vtedy a ťahajú ich aj dnes. V roku 2009 Facebook sprístupnil svojim užívateľom niekoľko kľúčových funkcií, vrátane tlačidla Like a označovania priateľov v príspevkoch a komentároch.  Od tohto roku už viac nebol Facebook iba platformou pre deti. Stal sa mainstreamom.

8 zásadných míľnikov na Facebooku

V tomto článku si predstavíme 8 najväčších zmien, ktoré Facebook dosiahol od roku 2010. Mierne nostalgický článok, no získame širší obraz o smerovaní Facebooku a o tom, aká budúcnosť nás ešte čaká.

1. Obyčajné statusy sú retro

„Čo máte na mysli, Nikola?“ Všetci poznáme túto vetičku a na vrchu našich násteniek svieti dodnes. Hoci je veta rovnaká, statusy už nie. Obyčajné slovné výlevy o tom, čo ste dnes zažili a tajomné zašifrované správy tínedžerov, ktoré pochopí iba ten, kto má, už dnes nie sú v trende. Hej, pamätáte si tie také statusy, keď vám niekto publikoval na nástenku a museli ste to posunúť na nástenku ďalším piatim ľudom, inak vás čaká nešťastie?

Slová dnes nahradili fotky a vo väčšine prípadov platí, že čím kratší text, tým lepšie. Ľudia nečítajú, ľudia scrollujú. Zaujať je dnes omnoho ťažšie ako kedysi. A navyše, pozornosť nástenke kradnú stories. Publikujete príspevky, ktoré stoja za to, aby sa pri nich ľudia zastavili?

2. Príchod platenej reklamy

Písal sa rok 2007, keď Zuckerberg predstavil Facebook Ads. Zároveň ponúkol firmám vytvoriť si vlastné facebookové stránky, v rovnakom duchu ako osobné profily fyzických osôb.

Objavili sa tiež „Social Ads“ – reklamy, ktoré kombinovali aktivitu vašich priateľov, ako napr. nedávny nákup alebo recenzia firmy.

Facebook Ads na Facebooku kedysi.
Zoznámte sa, prvé Facebook Ads. Zdroj: CNN.

3. Príchod Marketplace

Facebook Marketplace bol predstavený v októbri 2016 ako online priestor, kde môžu používatelia nakupovať a predávať nové a použité produkty lokálne. Facebook Marketplace sa používa v 50 krajinách na nákup alebo predaj produktov. Platforma sa týmto krokom zamerala na predaj ešte o niečo viac.

Marketplace na Facebooku slúži na online kúpu a predaj produktov.
Ikonka Marketplace v strede dolnej lišty. Už ste tam nakúpili?

4. Počet užívateľov krát 5

Dnes Facebook aktívne využívajú 3 miliardy užívateľov mesačne. Šialené číslo, nie? Napriek rôznym dohadom, že Facebook stráca na sile aj na používateľoch, tieto čísla nieže hovoria, ale kričia jasne: FACEBOOK JE STÁLE TU! Na druhej strane je však pravdou, že každým rokom sa na Facebook registruje menší a menší počet nových užívateľov.

5. Nenávistné komentáre

Viac ľudí, viac názorov. To by možno bolo ešte v poriadku, keby sme sa neocitli v dobe, keď je naša spoločnosť extrémne polarizovaná, pravda znie pre každého inak a všetci potrebujú svoj názor vyjadriť. Facebook dnes mnohí vidia ako miesto plné hoaxov a nemilosrdných súdov. Viac ako kedykoľvek predtým je teraz dôležité dbať na vašu facebookovú rétoriku, ktorú Miki Plichta v našom Social spirit podcaste nazval aj digitálnou stopou.

Nenávistné komentáre sa stali na Facebooku štandardom.
Ochutnávka tej menej vulgárnej konverzácie, ktoré Facebook ponúka.

6. Pred 15 rokmi bolo IN byť na Facebooku, a čo teraz?

Kým pred 15 rokmi niekto EŠTE nemal Facebook, dnes ho niektorí nemajú. Čísla dokazujú popularitu modrého efka, no nájde sa medzi nami čoraz viac rebelov, ktorí sa rozhodli opustiť jeho priestor a fungovať buď úplne bez Facebooku, prípadne iba na Messengeri, ktorý pribudol k aplikácii Facebook v roku 2011. Messenger tak roztrieštil trávenie času na sociálnej sieti na dve platformy. To znamená, že mnohí používatelia, najmä najmladšia generácia Z a Alpha, využívajú iba správy a všetko ostatné ignorujú. Sama som zvedavá, ako sa to vyvinie ďalej.

7. Facebook už nie je Facebook

Zuckerberg oznámil, že Facebook zmení svoj názov na Meta a pustí sa do budovania budúcej verzie internetu nazvanej „metaverse“. Nový názov odráža rastúce ambície spoločnosti mimo sociálnych sietí. Facebook prijal novú prezývku založenú na sci-fi termíne metaverse, aby opísal svoju víziu práce a hrania vo virtuálnom svete. Myslím, že od Facebooku, teda pardón, Mety, môžeme očakávať akékoľvek futuristické šialenosti.

Logo Facebooku, v pozadí logo Mety.
Zdroj: Synaptic Burn.

8. Mark Zuckerberg je 14. najbohatší muž sveta

Na záver poukážem ešte na úspechy zakladateľa otca sociálnych sietí. V roku 2010 mal Zuckergerg 4 miliardy dolárov a nedominoval ani v TOP 100 najbohatších mužov sveta. Dnes si drží 14. priečku a na účte má o 72,3 miliárd dolárov viac, teda 76,3 miliárd USD. Asi to teda Mark robí dobre.

Kam sa Facebook za posledných 15 rokov posunul? K niekoľko násobne vyššej používateľskej základni, ku predaju a reklamám, ale aj k miestu, na ktorom si musíme dávať pozor, čo a ako povieme. Chcelo by to stratégiu, čo poviete?

0

0 Comments

Ako získať Autorizáciu na publikovanie na Facebook stránke?

Ako získať Autorizáciu na publikovanie na Facebook stránke?

Facebook zvyšuje bezpečnosť tvorcov a nimi spravovaných Facebook stránok. Od tvorcov, ktorí spravujú stránky s vysokým potenciálom zásahu, vyžaduje po novom autorizáciu na publikovanie. V praxi to znamená, že keď dostanete od Facebooku výzvu na autorizáciu, musíte...

Jesenné novinky na Instagrame

Jesenné novinky na Instagrame

Instagram prichádza s ďalšími vylepšeniami pre tvorcov obsahu. Prináša efektívne riešenia na zjednotenie videoobsahu, recykláciu aj jednoduchšie dohľadanie tvorcov. Okrem toho sa predplatné vo forme Instagram Subscription nezadržateľne blíži aj na Slovensko. Ste...

Letné instanovinky

Letné instanovinky

Letu sa hovorí síce uhorková sezóna, ale na príchod noviniek , aktualizácií a vylepšení na sociálnych sieťach to neplatí. Pozrite sa čo si tvorcovia z Isntagramu pre vás pripravili a rovno sa zamyslite, ako to môžete využiť pre vašu značku. Creator marketplace...

Prečo a ako nastaviť dvojitú verifikáciu na Instagrame?

Prečo a ako nastaviť dvojitú verifikáciu na Instagrame?

Sociálne siete sa z roka na rok stávajú menej bezpečným miestom a uvedomujú si to aj jeho tvorcovia. Preto už v roku 2018 Instagram zaviedol možnosť dvojitej verifikácie, inak nazývanej aj dvojfaktorové overenie. Bezpečnosť na sociálnych sieťach kedysi...

4 KROKY ako založiť Campaign manager na LinkedIn

4 KROKY ako založiť Campaign manager na LinkedIn

Ak hľadáte na LinkedIne nástroj ako Business manager na správu Facebooku a Instagramu, práve se ho našli. Volá sa Campaign manager a funguje na veľmi podobnom princípe ako spomínany Business manager. Campaign manager je nástroj od LinkedIn a slúži na vytváranie...

SOCIALSPIRIT.sk

Chcete vedieť viac
o sociálnych sieťach?

Stačí, ak začnete odoberať newsletter a celý vesmír sa spojí, aby ste o nich vedeli všetko.