Sociálne siete sa neustále menia a niekedy je ťažké sledovať aktuálne trendy. V nasledujúcom článku som vám spísala až 11 prichádzajúcich, ale aj zabehnutých noviniek, ktoré momentálne hýbu svetom sociálnych sietí. Jarné novinky na sociálnych sieťach v 2023 sa týkajú predovšetkým Instagramu a stories. Inšpirujte sa a zapojte ich do svojej komunikácie.
Notes – poznámky v správach Instagramu
Novinka, pomocou ktorej môžete budovať vzťahy s vašimi existujúcimi fanúšikmi prostredníctvom textových aktualizácií. Notes nájdete v rozhraní Instagram stories na hornej lište.
Prečo ich prirovnávam k stories? Takisto majú byť autentické a aktuálne. Ich trvácnosť je maximálne 24 hodín rovnako ako pri stories a vaši fanúšikovia nedostanú notifikáciu, keď poznámku zverejníte. Keď však budú na vaše notes reagovať, odpoveď vám príde v súkromných správach.
Prostredníctvom poznámok môžete osloviť svojich fanúšikov len pomocou textu a emojis, čím Instagram pridáva opäť ďalší zaujímavý formát a výzvu pre tvorcov. Budete sa totiž musieť vyjadriť len v 60-tich znakoch vrátane emojis.
V rámci Notes sa môžete rozhodnúť, kto vaše poznámky uvidí. Na výber máte buď všetkých vašich sledovateľov, ktorých tiež sledujete alebo len blízkych priateľov. Prirodzene nám z toho vyplýva, že Instagram chce vytvárať komunitné prostredie a prepájať medzi sebou tvorcov s ich fanúšikmi obojsmerne. Nie je to len o tom zbierať fanúšikov, ale takisto sledovať ďalších tvorcov a interagovať s nimi.
Ako vytvoriť poznámku?
- Prejdite do rozhrania vašich Instagram správ.
- V hornej lište naľavo nájdete svoju profilovú fotku so znakom “+”. Ťuknite naň.
- Dostanete sa do rozhrania s názvom “Napísať poznámku”.
- Do voľného políčka vpíšte znenie vašej poznámky (počet znakov je limitovaný na 60).
- Vyberte cieľové publikum v časti “Zdieľať s”.
- V pravom hornom rohu ťuknite na “Zdieľať”.
Nový formát zdieľania stories
Niektoré účty na Slovensku majú možnosť zdieľať stories v novom šate. Čo to znamená? Po zdieľaní vami zvolenej story bežne vidíte akoby obraz v obraze, s ktorým viete pracovať, zväčšovať ho či meniť mu pozadie. Nový formát zdieľania stories sa automaticky zobrazí vo veľkosti ako sú vaše vlastné stories. Používateľ teda neuvidí “na prvú”, že ide o zdieľaný obsah. To, kto pôvodnú story vytvoril, používateľ uvidí len v ľavom hornom roku pod vašou profilovou fotkou. Pôvodný tvorca bude napísaný za ikonou s dvoma šípkami.
Ako tvorcovia sa môžete na jednej strane zamyslieť nad tým, ako tvoriť obsah, ktorý budú chcieť vaši fanúšikovia zdieľať, no zároveň aj nad tým, ktorých iných tvorcov by ste svojim zdieľaním mohli podporiť aj vy.
Candid stories
Instagram teraz testuje v stories funkciu “Candid”, ktorá umožní tvorcom zdieľať príbehy, ktoré sú viditeľné len pre ostatných, ktorí tiež zdieľajú svoje vlastné príbehy Candid. Táto funkcia je zrejmou konkurenciou funkcie sociálnej siete BeReal, ktorá tiež zamyká obsah tvorcov za rozmazanou obrazovkou, kým ho tiež vy im neumožníte vidieť váš obsah tiež. Funkcia Candid bude vašim fanúšikom posielať denné upozornenia na vaše nové Candid stories. Keď bude funkcia dostupná na Slovensku, nájdete ju hneď vedľa stories s ikonou smajlíka.
Zdieľané stories na Instagrame
Spôsob, akým jednotlivci používajú Instagram Stories sa môže pozmeniť vďaka práve vyvíjanej funkcii “Shared stories/zdieľané stories”. Používatelia môžu v súčasnosti pridávať obsah len do svojich vlastných Stories, ale pomocou funkcie Shared Story budú môcť spolupracovať s ostatnými a vytvárať zaujímavejší a dynamickejší obsah.
Používatelia budú pravdepodobne môcť prostredníctvom funkcie Shared Story požiadať ľudí, aby prispeli do ich príbehov. Po tom, ako títo ľudia prijmú pozvanie, budú môcť do príbehu odoslať svoj obsah, napríklad obrázky alebo videá. Pôvodný autor príbehu bude mať konečné slovo, pokiaľ ide o to, kto môže prispieť. Môže sa tiež rozhodnúť, že akýkoľvek obsah, ktorý sa rozhodne nezahrnúť, jednoducho odstráni.
3 stories na jedno pozretie
Dnes môžete ako tvorca vytvoriť maximálne 100 stories za jeden deň. Pravdepodobne to nikto nerobí, a je to tak správne, no prichádza limitácia v zobrazovaní stories bez ohľadu na to, koľko ich vypublikujeme. Instagram odhalil, že ak tvorca vytvorí viac stories a pre jeho fanúšika sú nezaujímavé, často z prostredia stories odchádza a neprehliada si stories ďalších tvorcov. Preto práve v niektorých krajinách sveta testujú zobrazovanie len prvých 3 stories od tvorcov.
Čo to v praxi znamená? Ak vaše prvé tri stories oslovia vášho fanúšika a chytia jeho pozornosť, bude si môcť prehliadať aj štvrtú a ďalšie. Bude však musieť urobiť o klik naviac, čo je na Instagrame jednoducho hop alebo trop. Musíte preto začať nad stories rozmýšľať strategickejšie a povedať vášmu fanúšikovi to, čo chcete v troch stories. Výhodou je, že video stories už môžu mať do 1 minúty, a teda máte dostatok kapacity na vysvetlenie komunikačného posolstva. Pamätajte, kvalita je viac ako kvantita.
Group profiles alebo skupinové profily na Instagrame
Nové “skupinové profily” sú novým typom profilu na Instagrame. Je určený na zdieľanie príspevkov a príbehov s vybranou skupinou fanúšikov alebo priateľov. Obsah zdieľaný na skupinovom profile sa zdieľa len s členmi skupiny namiesto vašich sledovateľov a zverejňuje sa len na skupinovom profile, nie na vašom vlastnom profile.
Táto novinka nám takisto hovorí o smerovaní Instagramu, ktorý odpovedá na potreby svojich používateľov a správne vám pripomína napríklad Facebook skupiny. Instagram si totiž uvedomil, že ľudia sa v skupinách cítia bezpečnejšie a intímnejšie prostredie podporuje vrelejší kontakt so svojimi fanúšikmi. Skupinové profily by mali podnietiť väčšiu interakciu rovnako zmýšľajúcich používateľov a znížiť bariéry pri publikovaní rôzneho obsahu.
Collaborative collections alebo Zbierky
Ďalším novým spôsobom, ako sa spojiť so skupinou vybraných fanúšikov, sú collaborative collections alebo Zbierky. V tomto prípade ide o to, aby sa skupina mohla spojiť na základe spoločného záujmu uložením príspevkov do novej “kolaboratívnej kolekcie”, ktorej názov si môžete sami vymyslieť.
Zamyslite sa, ako tieto kolaboratívne zbierky na Instagrame môžete využiť vo váš prospech. Vďaka nim môžete dodávať inšpiráciu vašim najvernejším fanúšikom a neustále im prinášať nový obsah ako nikde inde. Nezáleží na tom, v akej oblasti tvoríte obsah, pretože možností máte neúrekom. Či ste cestovka, ktorá by zdieľala krásne fotky a videá destinácie na najbližší organizovaný zájazd alebo kaderníčka komunikujúca najnovšie trendy v oblasti hairstylingu.
Prichádza tichý režim
Tvorcovia obsahu, správcovia sociálnych sietí, študenti (a všetci, ktorí si chcú užívať život bez zobrazovania oznámení), toto je pre vás. V nastaveniach Instagramu si nastavte “Tichý režim”. Čo sa stane, keď je zapnutý Tichý režim? Už nebudete dostávať oznámenia Instagramu. Stav aktivity vášho profilu sa zmení na “V tichom režime”, aby ľudia vedeli, že nebudete môcť odpovedať. Instagram automaticky odošle automatickú odpoveď, keď vám niekto napíše DM.
“Tichý režim” je momentálne dostupný v týchto krajinách: USA, Spojené kráľovstvo, Írsko, Kanada, Austrália a Nový Zéland. Ak testovanie dopadne dobre, Instagram ho rozšíri do ďalších krajín.
Ovládanie explore page
Po slovensky – ovládanie stránky Preskúmať. Chcete si stránku Explore Page ešte viac prispôsobiť? Povedzte algoritmu Instagramu, čo presne nechcete vidieť. Takto budú vaše stránky Explore, Reels a Search presnejšie. Podržte prst na príspevku, ktorý nechcete vidieť a ťuknite na položku “Nemám záujem”.
Skryté slová na kontrolu zobrazovaného obsahu
Možno ste si všimli, že sa občas vo vašom feede zobrazujú aj príspevky od ľudí, ktorých nesledujete. Ide o odporúčané príspevky, ktoré algoritmus vyhodnotil, že by sa vám mohli páčiť. Po novom budete mať väčšiu moc kontrolovať, čo nechcete vidieť. Povedzme, že nechcete vidieť príspevky o šteniatkach a mačičkách. V takomto prípade si tieto slová jednoducho pridajte do zoznamu a šteniatka sa vám viac nebudú zobrazovať.
Až 5 linkov v BIO + Facebook link
Kým doteraz ste v BIO na Instagrame mohli mať uverejnený iba jeden link, najnovšie platforma prišla s možnosťou doplnenia o ďalšie 4. Využijete ich?
Čo by ste ale určite využiť mali, je takisto možnosť pridania Facebook linku do BIO. Ak ste na Facebooku aktívni, pridávate odlišný obsah a chcete prepojiť komunity, aktualizujte si BIO hneď teraz.
PS: Pridať prepojenie na Instragram sa dá aj na Facebooku, máte to už nastavené?
Niektoré z noviniek Instagram iba testuje, niektoré už využíva čoraz viac ľudí. Byť zorientovaný vo svete neustálych aktualizácií je dobré, najmä ak sa nechcete stratiť v mori tvorcov, ktorí asi z polovice nevyužívajú potenciál sietí. Nezabudnite byť ale stále autentickí a sami sebou. Určite sa netlačte do niečoho, čo vám nie je komfortné a proti srsti.
Objavte ešte viac noviniek, ktoré smerujú do sveta sociálnych sietí v roku 2023.
0 Comments